Dyrektor: Lidia Polcyn
Zastępca dyrektora: Beata Molińska
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Adama Mickiewicza w Obornikach
Lektury w klasach I-VII
SPIS LEKTUR: SZKOŁA PODSTAWOWA
KLASY I-III
Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:
Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
Maria Krüger, Karolcia;
Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;
Joanna Papuzińska, Asiunia;
Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;
Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.
KLASY IV-IV
Lektura obowiązkowa:
Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa
Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks)
René Goscinny, Jean-Jacques Sempé, Mikołajek (wybór opowiadań)
Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
Ignacy Krasicki, wybrane bajki;
Clive Staples Lewis, Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa;
Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);
Ferenc Molnár, Chłopcy z Placu Broni;
Bolesław Prus, Katarynka;
Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
John Ronald Reuel Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem;
Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
Wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie,
o Orfeuszu i Eurydyce;
Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i rybce;
Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama
Mickiewicza, Czesława Miłosza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.
Lektura uzupełniająca (obowiązkowo dwie w każdym roku szkolnym), na przykład:
Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy
Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród lub inna powieść
Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy
Lewis Carroll, Alicja w Krainie Czarów;
Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
Olaf Fritsche, Skarb Troi;
Joseph Rudyard Kipling, Księga dżungli;
Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
Selma Lagerlöf, Cudowna podróż;
Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);
Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;
Karol May, Winnetou;
Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
Sat-Okh, Biały Mustang;
Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
Alfred Szklarski, wybrana powieść;
Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
Wybrane pozycje z serii Nazywam się... (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i in.)
lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela
KLASY VII-VIII
Lektura obowiązkowa:
Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
Aleksander Fredro, Zemsta;
Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
Ignacy Krasicki, Żona modna;
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie, Pan Tadeusz (całość);
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę;
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
Juliusz Słowacki, Balladyna;
Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
Sławomir Mrożek, Artysta;
Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).
Wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV-VI, a ponadto Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.
Lektura uzupełniająca:
Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
Agatha Christie, wybrana powieść kryminalna;
Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty);
Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;
Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;
Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
Melchior Wańkowicz, Monte Cassino (fragmenty);
Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939-5 IV 1945 (fragmenty) lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.