Psycholog
Zadaniem psychologa jest pomoc i wsparcie psychologiczne dla uczniów , nauczycieli oraz rodziców.
W ramach swojej pracy psycholog szkolny realizuje następujące działania:
1) Współpraca z uczniami:
a.diagnoza indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
b.wspieranie prawidłowego rozwoju uczniów, rozwijanie ich pasji, predyspozycji i zainteresowań;
c.udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w postaci indywidualnych spotkań terapeutycznych z młodzieżą doświadczającą:
- problemów osobistych, o podłożu psychologicznym, natury emocjonalnej itp;
- problemów rodzinnych;
- niepowodzeń szkolnych;
- konfliktów w relacjach z rówieśnikami;
d.prowadzenie rozmów wychowawczych z młodzieżą przejawiającą niewłaściwe zachowania w szkole, łamiącą zasady i regulaminy szkolne;
e.prowadzenie warsztatów integracyjnych;
f.podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów młodzieży;
g.inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
2) Współpraca z rodzicami:
a.służenie pomocą, poradą i konsultacjami w zakresie:
- problemów okresu dorastania i sposobów ich rozwiązywania;
- skutecznych metod porozumiewania się z dziećmi i konstruktywnego rozwiązywania konfliktów z nimi;
-sposobów radzenia sobie z zachowaniami trudnymi młodzieży;
- rozpoznawania i rozwijania indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
b.prowadzenie indywidualnych spotkań dotyczących funkcjonowania dziecka w szkole, jego frekwencji, wyników w nauce oraz relacji z rówieśnikami;
c.poradnictwo w zakresie zagrożeń związanych z różnego rodzaju uzależnieniami (od środków psychoaktywnych, od mediów, w szczególności od internetu);
d.wspieranie w sytuacjach trudnych wychowawczo i losowo,
udzielanie informacji na temat specjalistycznych poradni, ośrodków działających
na rzecz młodzieży i ich rodzin.
3) Współpraca z nauczycielami i wychowawcami:
a.wspieranie w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, pomoc w określeniu ich mocnych stron, predyspozycji i zainteresowań;
b.wspieranie w organizowaniu i udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej;
c.poradnictwo w prowadzeniu działań wychowawczo – profilaktycznych, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych klasy;
d.konsultacje na temat problemów szkolnych, osobistych i rodzinnych młodzieży w celu ustalenia wspólnych sposobów oddziaływań;
e.wspieranie w realizacji działań wynikających z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły.